SAUNA FIŃSKA

         W Finlandii znana jest od ponad 2000 lat. Statystycznie jedna przypada na każdą rodzinę. Od wczesnego średniowiecza cieszy się popularnością też w innych krajach skandynawskich i Azji Środkowej, od niedawna zyskuje zwolenników także w Polsce.
Jak działa sauna fińska W saunie ustawiony jest piec, w którym znajdują się kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę. Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do temperatury 95° Celsjusza. Wilgotność w pomieszczeniu wynosi około 10 %. W saunie można przebywać kilkanaście minut, potem należy ochłodzić się w wodzie. Cykl należy powtórzyć 2-3 razy.
Co daje sauna:
• odtruwa nas ze szkodliwych toksyn i oczyszcza organizm,
• wzmaga odporność i hartuje ,
• wprawia w dobry nastrój,
• relaksuje i rozluźnia ,
• poprawia krążenie krwi ,
• wyszczupla (w czasie jednego pobytu w saunie możemy stracić ok. 300 kcal - tyle, ile po przebiegnięciu 4 km).

        Obciążenie krążenia w saunie odpowiada obciążeniu w wyniku lekkiej pracy fizycznej. Sauna powoduje trening mięśnia sercowego, a wg niektórych działa tak samo korzystnie na mięsień sercowy i na zdolność wysiłkową ustroju, jak regularny trening fizyczny. Szwajcarscy lekarze zaproponowali, by wykorzystać saunę do leczenia chorych na nadciśnienie. Już po 15 zabiegach w saunie w większości przypadków ciśnienie tętnicze wraca do normy. Pobudzenie krwiobiegu - a to właśnie ma miejsce podczas korzystania z sauny - powoduje lepsze odżywianie i oczyszczania komórek organizmu. Naukowcy udowodnili, że sauna jest stabilizatorem ciśnienia krwi - podwyższa tym, którzy mają zbyt niskie, obniża nadciśnieniowcom oraz stabilizuje skoki ciśnienia u tych którzy mają do tego skłonność. Osoby z wadami i osłabieniem serca powinny pamiętać, że oprócz temperatury na układ krążenia ma także wpływ wilgotność powietrza, ułożenia ciała i czas korzystania z sauny. W szczególnych przypadkach należałoby zatem skonsultować się z lekarzem, jak długo można przebywać w saunie i w jakiej temperaturze.
Podstawowe zasady korzystania z sauny:
• nie należy iść do sauny tuż po obfitym posiłku lub po alkoholu,
• przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć,
• nigdy nie należy wchodzić do sauny z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu),
• należy przed wejściem do sauny ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt sauny,
• pobyt powinien trwać od 8-15 min,
• po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca,
• po wytarciu należy na chwilę położyć się aby wypocząć,
• po trzecim wyjściu z sauny należy natrzeć ciało olejkiem aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci,
• należy wypić około litra wody mineralnej,
• w saunie nie można mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.).
Po zakończeniu sauny wskazane jest wypicie umiarkowanej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub z warzyw - zaleca się sok pomidorowy, ze względu na dużą zawartość potasu. Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, maksymalnie można stosować 2-3 razy w tygodniu.


SAUNA INFRARED - Cenna podczerwień

         Sauny na podczerwień to specyficzny rodzaj saun, w których nie występuje para i panuje stosunkowo niska temperatura powietrza dochodząca do około 60 stopni Celsjusza. W odróżnieniu od tradycyjnych saun, ciepło emitowane jest z promienników podczerwieni, a nie z pieców. Ze względu na niższą temperaturę, w tym typie sauny przebywać można znacznie dłużej (nawet do 40 minut) i praktycznie każdego dnia. Dodatkowym atutem jest również fakt, że z kąpieli termiczno-słonecznej mogą również korzystać dzieci i osoby starsze, dla których ciepłe promienie podczerwieni mają kojący wpływ na wszelkie zmiany reumatyczne, bóle stawów oraz poprawę samopoczucia. Korzystanie z kabiny podczerwieni zaleca są również sportowcom, którzy dzięki niej skutecznie rozgrzeją mięśnie przed treningiem i zmniejszą ryzyko bolesnych kontuzji.
Korzyści płynące z podczerwieni
         Ciepło wytworzone w saunie na podczerwień wnika wyjątkowo głęboko w skórę – nawet do 4,5 centymetra, co pozwala na dotarcie do skóry właściwej oraz naczyń krwionośnych. Umożliwia to szybkie rozprowadzenie ciepła razem z krwią po całym organizmie. Poddane promieniom czerwonym tkanki wykazują znaczny wzrost procesu regeneracyjnego. Podczas korzystania z kabiny podczerwieni nasza skóra jest aktywnie oczyszczana z wszelkich toksyn i zanieczyszczeń, a gruczoły pobudzone zostają do intensywniejszej pracy.
Odżywiona i lepiej ukrwiona skóra staje się sprężysta, bardziej elastyczna, mniej podatna na czynniki środowiska i odmłodzona. Regularne korzystanie z sauny spowalnia procesy starzenia się skóry oraz redukuje drobne zmarszczki. • wspomaga wydzielanie toksyn poprzez podniesienie temperatury ciała,
• znacząco pomaga w walce z celulitem poprzez pozbycie się nadwyżek tłuszczu,
• poprawia komfort psychiczny - łatwo się zrelaksować i odprężyć,
• redukuje zmęczenie i stres,
• bardzo pomaga w walce z trądzikiem oraz innymi chorobami skóry,
• oczyszcza skórę,
• zwiększa ukrwienie skóry,
• może być użytkowana przez osoby z chorobami serca czy układu krążenia,
• łagodzi bóle mięśni,
• łagodzi bóle kręgosłupa i stawów,
• poprawia leczenie takich schorzeń jak zaklejone pory, egzema, łuszczyca, pokrzywka,
• pomaga w leczeniu oparzeń, ran pooperacyjnych, oparzeń słonecznych,
• wspomaga przemianę materii,
• wzmacnia układ immunologiczny,
• działa kojąco na drogi oddechowe,
• pomaga w gojeniu się ran.

Skuteczne odchudzanie
         Regularne korzystanie z sauny na podczerwień znacząco wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale również wygląd. Już 30 minutowa sesja w kabinie podczerwonej pozwoli spalić nawet do 900 kcal, co jest równoznaczne z ponad godziną spędzoną na rowerze. Duża ilość spalanej energii pozwoli na dokładną kontrolę wagi swojego ciała. W procesie intensywnego pocenia się zwiększa się ilość uderzeń serca, z organizmu wydalane są wszelkie toksyny i nadwyżki tkanki tłuszczowej, co skutecznie zapobiega powstawaniu cellulitu. Sauna na podczerwień to zdrowy oraz w pełni naturalny sposób na spalanie kalorii i utratę wagi bez wyczerpujących ćwiczeń. Podczerwień zalecana przez lekarzy          Korzystanie z sauny na podczerwień zalecane jest przez lekarzy w przypadku bólów reumatycznych oraz chorób stawów całego organizmu. Kabina podczerwieni wspomaga leczenie zwichnięć oraz wszelkich kontuzji, jak również zaburzeń układu krążenia. Jedną z największych zalet sauny na podczerwień jest redukowanie napięć stresowych i kojenie nerwów. Optymalna temperatura oraz proces nagrzewania całego ciała sprawiają, że mięśnie zostają rozluźnione, a ciało pozostaje przyjemnie odprężone.

Jak korzystać z sauny na promienie podczerwone:
• Przed wejściem do sauny warto wypić dużą ilość wody mineralnej, najlepiej niegazowanej lub rozcieńczony sok wieloowocowy,
• Warto wziąć ciepły prysznic, przyspieszy to proces pocenia się całego ciała,
• Po sesji w kabinie na podczerwień warto odczekać 15 minut i dopiero po tym czasie wziąć zimny prysznic – głęboko rozgrzane ciało potrzebuje chwili czasu, aby wrócić do swojej normalnej temperatury. • Optymalny czas korzystania z sauny to 30 minut, jeśli jednak nie czujemy się komfortowo, można skrócić czas zabiegu,
• Optymalna temperatura korzystania to 50oC, jednakże ostatecznie jest ona uzależniona od indywidualnych preferencji użytkownika,
• Nieodłącznym elementem zabiegu jest odpoczynek tuż po nim – w tym czasie należy uzupełnić płyny i pozwolić skórze swobodnie pooddychać,


Przeciwskazania:
• przewlekłe lub ostre choroby zakaźne,
• ropiejące zmiany skórne,
• padaczka,
• nadczynność tarczycy,
• jaskra,
• choroba wieńcowa,
• ciąża.